Struyk Verwo Infra

Nieuws

Speelse schoolpleinen - verrassing zit in eenvoud

Project in beeld

Kinderen spelen elke dag op het schoolplein. In de kleuterperiode gemiddeld 21% van de schooltijd en in groep 8 minstens een kwartier per dag. De naschoolse speeltijd op het plein niet meegerekend. Het schoolplein is de sociale smeltkroes van de school. Zelfvertrouwen kan er groeien, maar ook verschrompelen.

De kwaliteit van de speel- en beweegmogelijkheden op een schoolplein verschillen sterk per school. Wat als we de kinderen de keus geven? Is het schoolplein niet bij uitstek juist voor hen bedoeld? Als een kind mag aanwijzen waar hij of zij het liefste speelt, dan zijn dat plekken waar avontuur schuilt, plekken waar ze zich ver van hier kunnen wanen, plekken die de creatieve kinderbreinen doen overborrelen.

 

Verrassing zit vaak in eenvoud
Van belang is dat er een grote diversiteit ontstaat. We moeten af in Nederland van die standaard ‘speelpostzegeltjes’ die er allemaal hetzelfde uitzien. De verrassing zit vaak in de eenvoud, en dat hoeft geen tonnen te kosten.

In de brochure Speelse Schoolpleinen vindt u tal van suggesties voor de invulling van een speels, uitdagend en compleet schoolplein:

  • Spelen met stenen en tegels
  • Spelen met water
  • Spelen met zand
  • Rondom speelplekken
  • Spelen met groen
  • Spelen met beton
  • Even pauzeren
  • Kindvriendelijke routes

Welke voorbeelden spreken u aan om een doordacht, uitdagend schoolplein te creëren? Laat u verrassen door de doeltreffende mogelijkheiden gepresenteerd in deze 64 pagina's tellende brochure.