Struyk Verwo Infra

Nieuws

Grote ontwerpvrijheid met Greenbrick

Project in beeld, Product uitgelicht
ontwerpvrijheid met groenbestrating | greenbrick grasbestrating

Het Greenbrick-concept bestaat uit 'holle stenen' van kunststof die worden opgevuld met teelaarde of dressgrond waarin gras voldoende ruimte krijgt om te groeien. De combinatie van Greenbrick-grasbestrating met gesloten verharding zorgt voor een optimale begaanbaarheid - ook voor minder mobiele mensen - én een groene uitstraling. Het graspatroon breekt bovendien grote oppervlaktes verharding en zorgt zo voor een betere waterinfiltratie en verdamping.
 
Met de keuze voor Greenbrick kiest u ook voor een grote ontwerpvrijheid. Met Greenbrick speelt u immers makkelijk met groenvakken of groenstroken binnen een gesloten verharding. Het aandeel open verharding en de vorming van patronen ligt volledig in handen van de ontwerper en kan qua kleur en textuur één op één aansluiten op de gesloten verharding.
 

Geschikt voor zowel licht als middelzwaar verkeer 

 

Speciale verstevigingsribben zorgen ervoor dat bij belasting de Greenbrick zijn vorm behoudt. De Greenbricks liggen bovendien altijd iets lager dan de normale bestrating zodat er niet direct tegen aan wordt gereden. De afgelopen jaren zijn er enkele projecten met Greenbricks uitgevoerd waarbij deze met licht tot zwaar verkeer zijn belast.
 

Greenbrick, ideale toepassing voor parkeerplaats Wetenschapspark Universiteit Antwerpen

Op de parkeerplaats van Incubator Darwin, één van de onderdelen van het Wetenschapspark Universiteit Antwerpen in Niel, bleek Greenbrick een ideale toepassing. Door het gebruik van Greenbrick werd voldaan aan de stedenbouwkundige eisen met betrekking tot waterbeheer. Dankzij de combinatie van betonstraatstenen met Greenbrick is het karakter van de verharding hier deels open en groen, maar ging de begaanbaarheid niet verloren. Het gekozen patroon zorgt bovendien voor een mooie visuele afwisseling.

              
 
Nick Van Otten, projectleider bij DCA, licht het project toe: ‘In een eerste fase werden alle stenen geplaatst en ingezand. In een tweede fase werden bepaalde zones vervangen door Greenbricks, dit volgens een patroon naar keuze van de architect en bouwheer. In Niel werd enkel de parkeerzone voorzien van dergelijke verharding om een duidelijk onderscheid te maken met de rijzone. Nadien werd de teelaarde met een klassieke machine gespreid over de verharding en door na te borstelen werden de gaten goed gevuld. Na het verwijderen van de overtollige teelaarde, zijn de Greenbricks ingezaaid op dezelfde manier als een gazon. Het eindresultaat is zeer mooi en de Greenbricks geven een groene toets aan de parkeerplaats.’
 
Interesse in de mogelijkheden van Greenbrick?