Busstation Kronenburg | mixbestrating

Transformatie Arnhemse wijk Kronenburg

In 2023 presenteerde Gemeente Arnhem het ambitieuze plan ‘Kronenburg vernieuwt’. De wijk was toe aan vernieuwing. Het winkelcentrum krijgt een metamorfose, er komen nieuwe woningen en de wijk wordt stevig vergroend.

Onlangs is de herinrichting van het busstation afgerond. De unieke mixbestrating draagt bij aan een harmonieuze verbinding tussen de verschillende gebouwen en de ruim opgezette groenvoorzieningen.

Een ambitieuze transformatie

Zo’n 50 jaar geleden verrees in de wijk Kronenburg in Arnhem-Zuid een groot overdekt winkelcentrum met daaromheen meerlaagse woningbouw. Beton was trendy. Inmiddels is de wijk verouderd. In 2023 is daarom het plan ‘Kronenburg vernieuwt’ gepresenteerd. Gemeente Arnhem werkt o.a. hierin nauw samen met Wereldhave, eigenaar van het winkelcentrum. Naast realisatie van nieuwe woningen, transformatie van het winkelcentrum naar een multidisciplinaire locatie voor wonen, winkelen en recreëren, krijgt ook de buitenruimte van Kronenburg een facelift.

Vergroening maakt het verschil

Diverse straten en pleinen worden opgeknapt. Klimaatadaptie staat hierbij voorop. Kronenburg is één van de heetste plekken van Arnhem. Met vernieuwingsplannen kun je hier een groot verschil maken, zo vertelt Jasper Gevers, projectleider openbare ruimte bij de Gemeente Arnhem: 'Omdat hier hittestress een terugkerend probleem is, is het extra relevant om te vergroenen en hemelwater slim te laten afwateren. Arnhem hanteert in alle plannen de 3/30/300 regel: Vanuit iedere woning moeten 3 bomen zichtbaar zijn, 30% van het wijkoppervlakte moet onder een boomkroon vallen, en op elke 300 meter moet een groene buitenplek zijn. Ambitieus, maar juist in Kronenburg kunnen we met die vuistregel ècht het verschil maken.’

Projectleider openbare ruimte bij gemeente Arnhem Jasper Gevers in gesprek met projectadviseur Jeroen Smale.

De mixbestrating geeft een prachtig effect. Na een regenbui is het een kakafonie aan kleurtinten.

Busstation Kronenburg en de buitenruimte na de metamorfose.

Busstation een lust voor het oog

Ook de verharding krijgt een upgrade. Zo luidde het startschot voor ‘Kronenburg vernieuwt’ op het busstation, voor de entree van het winkelcentrum. Het is voorzien van nieuwe rijbanen en nieuwe bestrating voor voetgangersgebieden en busperrons. Ook kwamen er 7 extra bomen en circa 700 m2 extra groenoppervlak bij. Grote bomen zijn zoveel mogelijk behouden en plantvakken vergroot. De verharding watert af in deze plantvakken. Zo is het station gemoderniseerd en het hele jaar voorzien van kleur en biodiversiteit. 

Maximale mixbestrating

Over de bestrating van het busstation is goed nagedacht door de gemeentelijke afdeling Stedenbouw & Landschap. Bij het ontwerp is rekening gehouden met de mening van omwonenden en gezocht naar een moderne, afwisselende uitstraling passend bij de busrijbanen. Het moest worden aangelegd in wildverband en in diverse grijstinten en texturen. Ook moest de gekozen oplossing goed te realiseren zijn door aannemer Dusseldorp ISM. Alles bij elkaar nogal een uitdaging. De gewenste afwisseling in het ontwerp had bijzondere aandacht. Geen vierkante meter mocht hetzelfde zijn. Struyk Verwo Infra bleek hierin een sleutelrol te spelen, zo licht Gevers toe: ‘We wilden een ècht  wildverband, dus nergens een terugkerend patroon en overal stenen met een andere afwerking. Bovendien moest de aannemer het machinaal kunnen verwerken. We wisten dat Struyk Verwo Infra specialist is in mixbestrating. Projectadviseur Jeroen Smale kwam regelmatig langs met monsters van steensoorten in diverse kleuren en structuren. Er zijn proefvakken aangelegd, zodat bewoners en reizigers hun mening konden geven. We zijn echt maximaal ontzorgd.’

Uit het boekje

De vernieuwing van Kronenburg is nog volop in gang, maar het busstation ontvangt al veel positieve reacties. Het is overzichtelijker, toegankelijker èn aantrekkelijker geworden. De mixbestrating geeft een prachtig effect, vindt Gevers: ‘Sommige stenen drogen makkelijker op dan anderen, dus na een regenbui is het busstation een kakafonie in kleurtinten. Het is helemaal geworden wat het had moeten zijn.’ Als projectleider kijkt hij zeer tevreden terug op de samenwerking met aannemer Dusseldorp ISM en Struyk Verwo Infra. ‘De gemeente vormde bij dit project samen met hen echt een drie-eenheid. Voor mij was dat een  samenwerking uit het boekje.’