Struyk Verwo Infra

Nieuws

Markant Karrespoor met drie varianten Novato

Project in beeld

De straat het Karrespoor is letterlijk in een karrenspoor patroon gelegd met drie varianten van de Novato betonstraatsteen
Nieuwegein is toe aan vernieuwing. De stad werd vijftig jaar geleden in korte tijd gebouwd, waardoor in de wijken nu behoefte is aan een actualiseringsslag. Parkeerplaatsen voldoen niet meer, de stad heeft nieuwe klimaatadaptieve behoeftes, rioleringen moeten worden vervangen… Eén van de wijken die wordt aangepakt is de Rijtuigenbuurt. Een bijzonder onderdeel daarvan is het Karrespoor dat met drie varianten van de Novato werd gelegd.

Wethouder Jan Kuiper vertelt over het stadvernieuwingsproject Betere Buurten. ‘Dit project gaat niet alleen over het actualiseren van de buitenruimte, het moet ook een sociale impuls zijn voor de buurt. Los van de veroudering van de woonwijk, zien we ook dat de bewoners er verouderen. We willen de buurt niet alleen rijp maken voor een nieuw type bewoner, we willen de huidige bewoners ook helpen hun laatste jaren gezond en betrokken te blijven. Zo hebben we in overleg met de bewoners buurttuintjes aangelegd die door hen samen worden onderhouden, maar er zijn ook speelpleintjes vernieuwd.’ 

Bestrating in karrenspoor-patroon 

'Het Karrespoor heeft ook te maken met de sociale kwaliteit van de buurt. Tijdens de bijeenkomsten met de omwonenden kwam onder andere het Karrespoor naar voren. Dit was een onaantrekkelijk voetgangersgebied in de wijk, waar veelvuldig gebruik van werd gemaakt door fietsers en brommers. We wilden dit doorbreken door er een soort rode loper door de buurt van te maken.' De ontwerpers René Kuiken en Martijn Al kwamen met het idee in de bestrating daadwerkelijk een karrenspoor te verwerken. Gekozen werd voor de gele Novato Giallo als uitgangspunt en de Novato Nero en Rosso om het karrenspoor mee te leggen. Karlijn van der Laan (projectleider Openbaar Domein): ‘Omdat in dit deel van de Rijtuigenbuurt geen autoverkeer is, konden we kiezen voor de gele variant van deze betonsteen. Zo konden we het Karrenspoor echt laten afwijken van de omliggende straten, hofjes en parkeerplaatsen.’ 

De Novato Giallo is machinaal in de straat gelegd. Op de posities van het karrespoor zijn de gele betonstraatstenen verwijderd en handmatig opgevuld met de constrastrerende kleuren Novato Rosso en Novato Nero. Uitdaging voor de aannemer

Aannemersbedrijf Peek Bouw en Infra voerde onder andere de werkzaamheden in de Rijtuigenbuurt uit. De bestrating van het Karrespoor was maatwerk. Aannemer Alexander Peek: ‘Het eerste wat ik dacht bij het zien van de tekening was: hoe gaan we dit aanpakken? Het was echt een uitdaging, maar tegelijkertijd maakte dat het juist leuk. Er waren best wat eisen van de gemeente. De twee banen van het spoor moesten een bepaalde afstand van elkaar hebben, ze mochten niet te dicht in de buurt van een lantaarnpaal of een put komen, kortom er moest serieus over worden nagedacht. De Novato Giallo hebben we machinaal in de straat gelegd. Na elke 150 tot 200 meter zijn we gestopt en hebben we lijnen getrokken voor het karrenspoor. Vervolgens hebben we daar de gele betonstraatstenen verwijderd en het spoor gevuld met de constrastrerende kleuren Novato Rosso en Novato Nero. Een bewerkelijke klus, doordat dat handmatig moest gebeuren. Maar toen we eenmaal bezig waren, verliep het leggen heel soepel. Het resultaat mag er zijn. Je kunt zien dat de architect er goed over heeft nagedacht.’

Vriendelijke uitstraling 

Kuiper: ‘Het nieuwe ontwerp van dit voetgangersgebied heeft veel teweeggebracht, ook in het gebruik van de straat. Het oude ontwerp was heel stenig. Door de jaren heen verschenen aan weerszijden van de bestrating hoge schuttingen. De laatste keer dat ik over het vernieuwde Karrespoor liep, zag ik dat sommige tuinen nu weer worden afgescheiden met een lage schutting. Zo was deze buitenruimte oorspronkelijk ook bedoeld. 

In de jaren 70 kon je vanuit je achtertuin zo naar de straat kijken, zodat je kon zien of er kinderen buitenspeelden. Door de individualisering is dat in de loop der tijd veranderd. Het Karrespoor is nu aantrekkelijk, waardoor mensen makkelijker kiezen voor een lage schutting. Het hele beeld van de wijk is er een stuk vriendelijker door geworden.’ Van Der Laan: ‘Het leuke van het karrenspoor dat in het straatwerk is verwerkt, is dat je ziet dat de mensen die er lopen het spoor automatisch volgen. Dat hoeft natuurlijk niet, maar het gebeurt vanzelf. En wat wij graag wilden is ook uitgekomen: het is een stuk rustiger met fietsers en brommers geworden en het Karrespoor heeft zijn sociale functie teruggekregen.’

Novato betonstraatstenen

Soms spreekt de natuur voor zich. Met opvallende kleuren en prachtige, egale structuren bijvoorbeeld. Die uitstraling zie je ook terug in onze Novato betonstraatstenen. Deze hebben een gesloten deklaag van zo’n 75% kleurvast natuursteen. Door verschillende fracties hiervan in de deklaag te verwerken, kan de laag bijna volledig uit natuursteen worden opgebouwd. Met name de zeer fijne fracties zorgen voor de meest sprekende kleuren. Met Novato combineert u de uitstraling van echt natuursteen met de sterke eigenschappen van het onderbeton. Daarmee is het ook berekend op een hoge verkeersbelasting.

Kenmerken Novato Novato betonstraatstenen in 3 kleuren: Novato Giallo, Novato Rosso en Novato Nero.

  • Hoogwaardige en natuurlijke uitstraling 
  • Gesloten deklaag 
  • 75% aan kleurvast natuursteen granulaat,
    in meerdere gradaties 
  • Natuurgetrouwe kleuren
  • Splintervrije kop 
  • Slijt- en maatvast 
  • Kwaliteitsbeeld op lange termijn
     

Naar de productselector - assortiment Novato