Nieuws

Wildverband in Enschede

Project in beeld

In september werd de nieuwe stadscampus geopend van hogeschool Saxion in Enschede. Rondom de opvallend rode campus is gekozen voor een bestrating in een juist grijs/zwart wildverband. Struyk Verwo Infra leverde hiervoor de Breccia Tagenta stenen, omgepakt tot wildverbandpakketten. Landschapsarchitect Marina Eenschoten van de gemeente Enschede is het brein achter dit speelse wildverband…

Marina: ‘Met de nieuwbouw in zicht was het tijd om te kijken naar de (her)inrichting van de omliggende straten. De aangrenzende Van Galenstraat was van origine eigenlijk een achterkant, met de komst van de campus wordt de straat weer een voorkant. Deze straat was niet erg uitnodigend; overal stonden paaltjes, er waren diverse parkeerplaatsen én een smalle stoep. Twee keer per dag loopt hier een enorme stroom studenten, massaal midden op de weg. De nieuwbouw was een mooi moment om de straat opnieuw in te richten en daar rekening mee te houden.’

Bestrating van gevel tot gevel
Marina: ‘Mijn idee was om een autoluwe straat te maken, van gevel tot gevel ruimte voor de voetganger.’ Dit werd bereikt door te kiezen voor één type bestrating. Hierdoor lijkt de straat ruimtelijker. Omdat de campus zo opvallend rood is, koos Marina voor een ander uiterste. ‘Ik wilde drie kleuren voor de bestrating, in de tinten grijs en zwart. Het rood van de nieuwbouw spreekt op deze manier veel meer tot de verbeelding. Ik kwam al vrij snel uit bij de gewassen betonstraatstenen van Struyk Verwo Infra. Het voordeel van gewassen stenen is dat de kleur meer diepte heeft. Dit maakt het levendiger, erg mooi.

 

Fietsvoorzieningen in het wegdek
Waar studenten zijn, wordt gefietst. Eén van de dingen waar rekening mee gehouden moest worden, was zorgen voor voldoende fietsvoorzieningen. Daarnaast diende er ook nog parkeergelegenheid in de straat te zijn. Daarom werd de helft van de straat een gebruiksruimte waar geparkeerd mocht worden door fiets en auto. Marina: ‘Om dit aan te duiden hebben we over de bestrating een soort barcode aangebracht middels zwarte strepen waar tussen geparkeerd kan worden door auto en fiets. Doordat deze strepen recht in de straat lagen hadden we eigenlijk maar een keuze voor een verband in het straatpatroon, namelijk het elleboogverband. Een keperverband werd erg onpraktisch vanwege het vele knipwerk wat daar voor nodig is. De stenen leggen in een elleboogverband was de beste optie.’

Speels patroon
Het wildverband zorgt voor een speelse uitstraling en past erg goed bij de nieuwbouw. Maar het gewenste patroon van de bestrating zorgde nog best voor wat hoofdbreken. Marina: ‘Het liefst zag ik de stenen at random door elkaar gelegd, maar dat was helaas niet mogelijk, want ook een dergelijk wildverband wordt machinaal gelegd. De pallets hiervoor worden in de fabriek geproduceerd via een vast patroon. Daarom ontstaat er dan toch ook weer een patroon bij het machinaal leggen van de bestrating. Uiteindelijk hebben we een oplossing bedacht: we beginnen het leggen met halve pallets. Hierdoor is het toch gelukt om een echt wildverband te krijgen. Ik ben heel tevreden over het eindresultaat!’

Meer weten?