Betonnen kabelgoottegels

 

Kabelgoottegels voor eigen laadpunt

Met het toenemende aantal elektrische auto’s zullen ook steeds meer laadpunten nodig zijn. Een deel daarvan wordt door particulieren aangeschaft, zodat zij met eigen stroom kunnen laden. Maar wat als je geen oprit hebt en gebruik moet maken van een openbare parkeerplek? Een laadkabel mag niet zomaar over het trottoir uitgerold worden. Terwijl een eigen laadpunt veel voordelen heeft voor de bewoners van uw gemeente die mee willen doen aan de energietransitie.
 
De EV-kabelgoottegel is daarom dé oplossing voor het zogeheten Verlengd Privaat Laden (VPL). De kabel kan veilig in het trottoir weggewerkt kan worden, zonder struikelgevaar voor voetgangers. Struyk Verwo Infra heeft de kabelgoottegel in 2020 ontwikkeld met uitvinder Armand Hermans en de gemeente Dongen en was meteen een groot succes! Niet zo gek, want slechts één op de drie huishoudens heeft een eigen oprit waar de auto geparkeerd   kan worden, en lang niet alle EV-bezitters behoren tot deze categorie.
 

EV-kabelgoottegel | gemeente

Laden met zonnestroom dankzij EV-kabelgoottegels

De behoefte aan privaat laden zal steeds meer toenemen door de volgende ontwikkelingen:
  • Zonnepanelen die steeds goedkoper worden; een potentieel kortere terugverdientijd.
  • Elektrische voertuigen die steeds goedkoper worden met een grotere actieradius.
  • Terugleverkosten voor opgewekte stroom; een EV kan overtollige stroom opslaan.
  • Dynamische energiecontracten; goedkope stroom kan in de EV opgeslagen worden.
  • Bi-directioneel laden; goedkope stroom kan op een ander moment ingezet worden.
  • Laadpalen die het laadvermogen aanpassen aan de opbrengst van zonnepanelen, zodat geen stroom van het netwerk gebruikt hoeft te worden.

Daarentegen blijft het aantal publieke laadpalen achter bij de toenemende vraag. Deze zijn vaak minder efficiënt en vormen daarmee ook een drempel voor de aanschaf van een elektrische auto:

  • Te grote afstand voor gebruikers.
  • Zogeheten laadpaalplakkers die het laadpunt bezet houden.
  • Laadplekken gaan ten koste van reguliere parkeerplekken.
  • Hogere (niet-dynamische) tarieven in vergelijking met thuisladen.

Kabelgoottegels in uw gemeente?

Kabelgoottegels zijn dus de ideale oplossing om bewoners te faciliteren bij het opladen van hun EV en de door hun opgewekte zonnestroom zo optimaal mogelijk te gebruiken. Maar hoe kan dit op een verantwoorde manier met voldoende draagvlak van alle bewoners? 

Een aantal gemeenten hebben spelregels vastgelegd in een beleidsdocument of gecommuniceerd via hun website. Voorbeelden van voorwaarden die gesteld kunnen worden aan het gebruik van kabelgoottegels: 

  • De bewoner heeft een privaat laadpunt aangesloten door een gecertificeerd bedrijf.
  • De bewoner heeft geen eigen oprit en er is geen publiek laadpunt in de buurt.
  • De bewoner met EV-kabelgoottegels kan de parkeerplek niet claimen.
  • De bewoner zorgt dat de kabel goed aangebracht wordt in de goot.
  • De bewoner haalt de kabel weg als de auto niet geparkeerd staat.
  • De gemeente blijft eigenaar van de tegels.
Struyk Verwo Infra kan u desgewenst in contact brengen met gemeenten die vanaf het eerste moment ervaringen op hebben gedaan met kabelgoottegels en de communicatie met hun bewoners.

Kabelgoottegels | 15x30

EV-kabelgoottegel-plus | 15x30

Verbeterd product: EV-kabelgoottegel-plus

De nieuwe tegel bestaat uit een rubber kap met daarin gestort beton.
 
Deze heeft de volgende voordelen ten opzichte van de oude: 
  •  Wijkt tactiel en zichtbaar af van normale bestrating.
  • Het rubber is beter bestand tegen allerlei invloeden.
  • Faciliteert dikkere kabels.
  • De tegel is ca. 25% goedkoper dan de oude variant.  


Bent u werkzaam voor een gemeente?


Vraag hier een monster aan